Rețelele de social media reprezintă punți de legătură între oamenii din întreaga lume, conectându-i pe aceștia la evenimentele publice și private. Mai mult decât atât, pe lângă faptul că sunt surse de socializare, aceste platforme constituie și modalități de informare, dar și de relaxare pentru membrii înregistrați.
De la jocuri video și jocuri pacanele și până la conținut video și audio, rețelele de social media le oferă oamenilor un mediu în care aceștia se simt bine zi de zi. Nici nu este de mirare că Meta, Instagram, Youtube, WhatsApp, Tik Tok și alte rețele au ajuns să numere sute de milioane de utilizatori. În cele ce urmează vom analiza situația rețelelor de social media din Europa și vom vedea care sunt motivele pentru care au ajuns în topul preferințelor utilizatorilor.
Motivele pentru care rețelele de socializare au devenit atât de importante în Europa
Rețelele de social media s-au transformat de-a lungul timpului în comunități în care există grupuri strâns legate de diverse interese, de la hobby-uri și pasiuni și până la activități comune. Rolul primordial al unei rețele de socializare este legat de interacțiunea oferită celor care utilizează respectiva platformă.
Aceasta permite generarea de discuții online instant, transmiterea și schimbul de informații vizuale și audio, precum și crearea unor relații bazate pe activități și domenii de interes mutuale. Mai mult decât atât, aceste platforme permit partajarea de cunoștințe și informații și dezbateri pe baza acestora, în special în cadrul comunităților științifice online.
În timpul crizei sanitare, rețelele de social media au constituit o sursă de informare pentru oameni (chiar dacă în anumite cazuri, veridicitatea informațiilor a fost pusă la îndoială). Utilizatorii au avut la îndemână o modalitate de a intra în contact și de a păstra legătura cu ceilalți membri ai grupurilor și comunităților prin apeluri video și audio la costuri minime.
Dat fiind faptul că peste 86% din populația lumii folosește un telefon mobil inteligent, rețelele de socializare oferă acces non-stop la conținutul platformelor. Unii dintre utilizatori (cei care dețin afaceri) folosesc această formă de interacțiune ca pe un instrument de promovare a produselor și serviciilor oferite de societățile lor, mai ales că este vorba despre publicitate realizată la costuri mici sau chiar fără niciun fel de cheltuială.
În plus, publicul-țintă este deja stabilit, rețelele de socializare reprezentând și o formă de promovare înlănțuită. Desigur, un alt motiv pentru care utilizatorii și-au intensificat activitatea pe aceste platforme de social media este legat de monetizarea acțiunilor lor, astfel că unii dintre aceștia (influencerii) obțin venituri considerabile din partea rețelelor de socializare pentru activitățile lor.
Care sunt cele mai bine cotate rețele de social media din Europa și la nivel global?
La nivel european, Facebook este liderul rețelelor de socializare, având un procent de 82, 95% din cota de piață. Este urmat la mare distanță de către rețeaua Twitter, care deține 6, 02% din totalul pieței și de Pinterest, cu un procent de 3,76%. Pe următoarele poziții se clasează Instagram cu o cota de 3,13% și Youtube, cu 2,23% din totalul utilizatorilor din Europa.
Ierarhia se menține și atunci când vine vorba despre clasamentul la nivel internațional, numai că procentele se diminuează față de situația înregistrată pe “Bătrânul Continent”. Astfel, Facebook raportează o cotă de 76,47%, Twitter crește până la 7,45%, la fel întâmplându-se și cu Pinterest, care înregistrează o creștere de până la 6, 47%. Instagram a ajuns la cota de 4, 06%, în timp ce Youtube deține 3,87% din numărul utilizatorilor la nivel global.
Numărul total al utilizatorilor serviciilor rețelelor de socializare este de 4,55 miliarde de persoane, în ultimul an înregistrându-se peste 400 de milioane de noi utilizatori. La nivelul Europei, 79% din populația statelor poziționate în nordul și vestul continentului folosesc rețelele de social media.
72% din populația țărilor din sudul Europei este conectată la o rețea de socializare, în timp ce Europa de Est raportează cel mai scăzut procent de utilizatori înregistrați pe rețelele de social media din totalul populației – 65%. În ceea ce privește țările Europei, cel mai mare nivel de penetrare a numărului de utilizatori activi de pe aceste platforme a fost înregistrat în Malta (91%), Cipru (83%) și Islanda (82%).
Pe ultimele poziții se situează Moldova (35%), San Marino (38%) și Liechtenstein (39%). România are un nivel de penetrare al utilizatorilor activi pe rețelele de social media de 57%. De altfel, în țara noastră, Meta este cea mai accesată platformă de socializare, cu un procent de 96,93% din cota de piață. Pinterest (0,88%), Youtube (0,77%), Instagram (0,66%) și Twitter (0,51%) se clasează pe pozițiile următoare.
Ce se întâmplă în România cu rețelele de socializare?
În ceea ce privește numărul de utilizatori din România:
- Meta înregistrează 11, 4 milioane de utilizatori,
- Youtube – 13,44 milioane,
- WhatsApp – 13,05 milioane,
- Instagram – 4,8 milioane,
- LinkedIN – 3,18 milioane,
- Pinterest – 3,47 milioane,
- Reddit – 3,75 milioane,
- Snapchat – 1,02 milioane,
- Twitter – 430,000 de utilizatori.
La nivel mondial:
- Meta înregistrează 2,89 miliarde de utilizatori,
- Youtube – 2,29 miliarde,
- WhatsApp – 2 miliarde,
- Instagram – 1,39 miliarde,
- Messenger – 1,3 miliarde,
- WeChat – 1,12 miliarde,
- TikTok – 1 miliard de utilizatori.
Acestea sunt rețelele de social media care domină în acest moment lumea virtuală și care vor reprezenta și de acum înainte principalele modalități de interacțiune la nivel european și global.